APPLYING AN ANALYTIC HIERARCHY PROCESS TO SELECT AN INTERNET ADVERTISING NETWORK

Authors

  • K. O. Fandieieva Zaporizhzhia National Technical University, Ukraine, Ukraine
  • V. V. Kharchenko Zaporizhzhia National Technical University, Ukraine, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.15588/1607-3274-2014-1-13

Keywords:

Internet advertising, Internet advertising network, analytic hierarchy process.

Abstract

This article describes a method that simplifies an Internet advertising network choice decision-making. Сhoosing the online advertising network for the ad campaign is multiobjective task, as it considers several criteria groups. The main goal is to select the best advertising budget distribution for maximum target audience effect. The candidate solution using the analytic hierarchy process (AHP) is suggested. This method allows to calculate the most revealing total criterion, which uses the all criteria summation of each alternative, taking into account the importance of each criterion to the user. Because of this, the AHP analysis greatly simplifies the process of decision making in the problem of ad network selecting.

References

Кривошеев, М. Ф. Рынок интернет-рекламы (поисковая оптимизация, контекстная и медийная реклама, веб-дизайн), емкость рынка и прогнозы развития / Кривошеев М. Ф. – URL: http://www.weblider.ru/article/article_97.html

Дейнекин, Т. В. Оценка эффективности предпринимательской деятельности в сфере интернет-рекламы: Дис. канд. экон. наук: 08.00.05 / Т. В. Дейнекин. – М. : РГБ ОД 61:04- 8/224-3, 2003. – 158 c.

Бокарев, Т. А. Энциклопедия Интернет-рекламы / Т. А. Бокарев. – М. : Промо-ру, 2000. – 399 с.

Саати, Т. Аналитическое планирование. Организация систем / Т. Саати, К. Керне. – М. : Радио и связь, 1991. – 224 с.

Карманов, В. Г. Моделирование в исследовании операций. Учебник для вузов / В. Г. Карманов, В. В. Федоров. – М. : Твема, 2006. – 254 с.

Саати, Т. Принятие решений. Метод анализа иерархий / Т. Саати. – М. : Радио и связь, 1993. – 315 с.

Lin, Chin-Tasi. Adopting an Analytic Hierarchy Process to Select Internet Advertising Networks / Chin-Tasi Lin, Pi-Fang-Hsu // Information and Management Sciences. – 2003. – No. 2. – P. 1–16

Ерофеев, В. К. Сценарное моделирование как технология принятия групповых решений: учебное пособие / В. К. Ерофеев, Н. Е. Карягин, Е. Г. Ноздрина. – Астрахань : Изд-во Астраханского гос. пед. ун-та, 1998. – 341 с.

Published

2014-03-19

How to Cite

Fandieieva, K. O., & Kharchenko, V. V. (2014). APPLYING AN ANALYTIC HIERARCHY PROCESS TO SELECT AN INTERNET ADVERTISING NETWORK. Radio Electronics, Computer Science, Control, (1). https://doi.org/10.15588/1607-3274-2014-1-13

Issue

Section

Mathematical and computer modelling