SUMMARIZED DIFFUSION-LIKE MODEL OF INFORMATIONAL PROCESS OF THE KNOWLEDGE POTENTIAL PROPAGATION
DOI:
https://doi.org/10.15588/1607-3274-2015-3-8Keywords:
educational environment of the city, agent, clique, knowledge potential.Abstract
The task of development of a generalized diffusion-like model of redistribution processes of knowledge potential in the city sociocommunicative environment considering replenishment knowledge agents have been decided. Object of research is the process of transferring of knowledge potential in the educational environment at city schools level. The subjects of research are the methods and tools for building a generalized diffusion-like model of information dissemination process of knowledge potential. The educational environment of the city have been offered to present as network graph, whose vertices represent people (agents), who study and participate in educational processes. The notion of knowledge potential of agents that presented as a characteristic of the certain set, the sum of knowledge of an individual’s accumulated during the corresponding period of life have been introduced. The original model approach to information processes dissemination of knowledge potential based on physical analogies, namely the phenomenon of diffusion have been offered. The mathematical and diffusion model of processes redistribution of knowledge potential between agents, that are belonging to the one educational social and communication community (clique) and between agents of different clicks within the limits of school educational level of the city was generalized. The influence of libraries on replenishment the knowledge potential of agents within the limits of click shown and the results of numeral experiments have been presented.
References
Бомба А. Я. Побудова дифузійноподібної моделі інформаційного процесу поширення знаннєвого потенціалу / А. Я. Бомба, М. В. Назарук, В. В. Пасічник // Вісник Національного університету «Львівська політехніка». – 2014. – № 800 : Комп’ютерні науки та інформаційні технології. – С. 35–45. 2. Назарук М. В. Моделювання міського освітнього середовища як профільної соціальної мережі / М. В. Назарук, В. В. Пасічник / / Міжнародний науково-технічний журнал «Інформаційні технології та комп’ютерна інженерія». – Вінниця : ВНТУ, 2013. – № 3 (28). – С. 42–47. 3. Будник А. Ф. Тепломасоперенос у процесах і матеріалах дизайну матеріалів: Навчальний посібник / А. Ф. Будник. – Суми : Вид-во СумДУ, 2008. – 158 с. 4. Ландэ Д. В. Моделирование динамики информационных потоков / Д. В. Ландэ // Фундаментальные исследования. – 2012. – № 6. – C. 652–654. 5. Додонов А. Г. Сетевые информационные потоки как содержательная составляющая информационно-аналитических систем / А. Г. Додонов, Д. В. Ландэ, В. В. Жигало // Реєстрація, зберігання і обробка даних. – 2010. – № 1. – С. 39–48. 6. Ландэ Д. В. Модель диффузии информации / Д. В. Ландэ //Информационные технологии и безопасность. Менеджмент информационной безопасности. Сборник научных трудов Института проблем регистрации информации. – 2007. – Вып. 10. – С. 51–67. 7. Шишкіна М. П. Системи та засоби моделювання знання у єдиному інформаційно-освітньому просторі / М. П. Шишкіна // Актуальні проблеми психології: Психологічна теорія і технологія. – 2009. – № 6. – С. 317–327. 8. Сявавко М. С. Нечітко-інтервальні методи оцінки ризику та ентропії поведінки соціально-економічної системи / М. С. Сявавко, О. М. Третяк // Економічна кібернетика. – 2006. – № 3–4 (39–40). – C. 53–61. 9. Яцишин Ю. В. Модель управління містом на основі термодинамічних законів / Ю. В. Яцишин, Н. Б. Шаховська // Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія Інформаційні системи та мережі. – 2000. – № 406. – C. 239–247. 10. Добрынина Н.Ф. Математические модели распространения знаний и управление процессом обучения студентов / Н. Ф. Добрынина // Научно-теоретический журнал «Фундаментальные исследования». – 2009. – № 7. – С. 7–9. 11. Артеменко В.Б. Гибрид агенториентированной модели оценки знаний участниками дистанционного обучения / В. Б. Артеменко // Образовательные технологии и общество. – 2011. – № 2. – С. 7423–434. 12. Петраш А. Методи інформаційно-математичного моделювання навчального процесу / А. Петраш // Інноваційні комп’ютерні технології у вищій школі : матеріали 3-ої наук.-практ. конф., 18–20 жовт. 2011 р., Львів / Нац. ун-т «Львів. політехніка» ; [редкол.: Д. В. Федасюк та ін.]. – Л. : Вид-во Львівської політехніки, 2011. – С. 128–132. 13. Сергиенко И. В. Идентификация параметров системы конвективно-диффузионного переноса / И. В. Сергиенко, В. С. Дейнека // Кибернетика и системный анализ. – 2009. – № 1. – C. 42–63.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 A. Y. Bomba, M. V. Nazaruk, N. E. Kunanec, V. V. Pasichnyk
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Creative Commons Licensing Notifications in the Copyright Notices
The journal allows the authors to hold the copyright without restrictions and to retain publishing rights without restrictions.
The journal allows readers to read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of its articles.
The journal allows to reuse and remixing of its content, in accordance with a Creative Commons license СС BY -SA.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
-
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License CC BY-SA that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
-
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
-
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.